Natuurlijk doen u en uw zorgverlener er alles aan om de behandeling en het contact zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat u een klacht heeft over de behandeling van uw zorgverlener. Een andere mogelijkheid is dat u ontevreden bent over de manier waarop uw zorgverlener of zijn collega met u omgaat. Dan is het goed om uw klacht kenbaar te maken. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de zorg binnen OREC
Allereerst is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw zorgverlener of contact op te nemen met de directie van OREC. Het kan zijn dat u het moeilijk vindt om uw klacht aan de orde te stellen. Een gesprek kan immers confronterend zijn. Neem dan iemand mee naar het gesprek, bijvoorbeeld uw partner, een familielid of iemand anders die u vertrouwt.
Voor advies over de aanpak van het gesprek kunt u terecht bij patiëntenorganisatie zoals Zorgbelang. Bij Zorgbelang kunt u ook een probleem melden in plaats van meteen een klacht in te dienen.
Levert een gesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u bij De Stichting Keurmerk Fysiotherapie of bij Vereniging voor Sportgeneeskunde (VSG) met uw klacht terecht.
Vanaf 1 januari 2017 is de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) van kracht onder andere voor klachten en geschillen. Deze wet regelt hoe klachten over zorgaanbieders ingediend kunnen worden en hoe opvolging moet worden gegeven aan de klacht.
Op grond van deze wet moeten alle zorgaanbieders een klachtenregeling hebben, aangesloten zijn bij een geschilleninstantie en een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanbieden. De Stichting Keurmerk Fysiotherapie en de VSG regelt dit voor OREC.
Heeft u een klacht? Dan kunt u onderstaand formulier invullen en versturen. Uw bericht zal dan naar de directie van OREC worden verstuurd en zo snel mogelijk worden beantwoord.