Wat eten we met de feestdagen? Tip van onze diëtisten:

Gezonde voeding tijdens kerst

Het is bijna kerst! Daarbij hoort meestal de vraag: ‘wat eten we met de feestdagen?’ én ‘hoe zorg ik ervoor dat ik geen kerstkilo’s erbij krijg?’. Probeer ook tijdens kerst zoveel moeglijk gezonde opties aan het kerstmenu toe te voegen, en zorg voor voldoende groentes. Gezond eten met de kerst hoeft zeker niet saai te zijn! Hier een leuk, gezond en kleurrijk recept om het kerstmenu compleet te maken!

 

Optie 1:

Gevulde tomaten met broccoli puree

Voorbereidingstijd 10 min
Bereidingstijd (baktijd in de oven) 20 min
Recept voor: 4 personen

Dit heb je nodig:

  • 4 grote tomaten
  • 500 gram broccoli
  • 1 eetlepel groene pesto
  • 50 gr 30+ jonge of belegen kaas – geraspt
  • Peper en zout naar smaak

Zo maak je het:
Breng een pan met water aan de kook. Verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden en snijd de broccoli in grove stukken (stam mag je ook meenemen!). Blancheer de broccoli 3 minuten zodra het water kookt, giet de broccoli daarna af en laat goed uitlekken. Meng de pesto met de broccoli, zout en peper in een grote schaal of kom en pureer met de staafmixer. Het mag nog best een beetje een grove massa zijn. Schep vervolgens de kaas door de massa. Snij de bovenkantjes van de tomaat en lepel ze leeg, vul ze met het mengsel en laat ze 20 minuten in de oven garen. Eet smakelijk!

Optie 2

Met dit koude, gure weer is het drinken van een koud glas water misschien niet het eerste waar je hoofd naartoe staat. Maar voldoende water drinken op een dag is en blijft belangrijk. Thee en koffie zijn gemaakt van water, en zijn dus ook geschikt als vocht. En laat een warme kop thee of koffie nou net iets interessanter zijn bij koud weer.. Wil je variatie? Maak ook eens een lekkere chai latte of spiced coffee in plaats van de standaard warme dranken! Zo houd je genoeg drinken ook nog eens spannend!

Optie 3

Dag thuiswerk kilo’s!

Een van de meest besproken onderwerpen op dit moment. HET thuiswerken. Want thuis zijn de verleidingen een stuk groter dan op het werk. Het patroon en ritme is anders, thuis is die zak chips of koekjes net iets dichterbij en de beweging naar het werk toe is ook verdwenen. Daarom een paar tips om een handje te helpen bij gezond thuiswerken:

  1. Zorg voor gezonde en stevige hoofdmaaltijden zodat je tussendoor minder trek hebt om te snoepen. Kies bijvoorbeeld voor yoghurt met fruit en granola als ontbijt en 2 volkoren boterhammen met hummus en tomaatjes als lunch.
  2. Haal geen ongezonde snacks in huis. (klinkt misschien makkelijk) Probeer niet met een hongergevoel naar de supermarkt te gaan en maak van te voren een boodschappenlijstje. Zo voorkom je om (ongezonde) snacks in huis te halen.
  3. Doe moeite en neem de tijd voor je maaltijden. Kies dus voor zo vers mogelijk en niet voor kant-en klaar maaltijden. Hierdoor kan jij zelf bepalen hoeveel en wat er in je voedsel zit. Neem ook de tijd voor het eten, ga van je werkplek af en zorg ervoor dat je een momentje neemt om te genieten van je maaltijd.
  4. Probeer pauzes tussendoor in te lassen. Ga iets anders doen zoals een boek lezen, yoga oefeningen of luister een leuke podcast. Gun jezelf ook een pauze.
  5. Doe na iedere maaltijd een 10 min powerwalk. Gelijk ook een frisse neus buiten gehaald!